Internationale airport Kansai on artificial island

Floating Urbanisation

Created at: 08 Apr 2019

Description

We currently do not have a detailed description of this project.

Samenvatting (Dutch description)

Bouw

De luchthaven werd aangelegd om de economie van de Kansai-regio te versterken. De bestaande luchthaven van Osaka was omgeven door bebouwing en kon daarom niet verder worden uitgebreid. Oorspronkelijk zou de nieuwe luchthaven bij Kobe worden gebouwd, maar het stadsbestuur van Kobe was hier op tegen. Uiteindelijk werd besloten om de luchthaven op een kunstmatig eiland aan te leggen, wat ook het voordeel had dat de luchthaven 24 uur per dag open kon blijven.

Kansai is de eerste luchthaven op een kunstmatig eiland. De terminal van de luchthaven is de langste ter wereld, en de brug naar het vasteland is de langste vakwerkbrug ter wereld. Kansai werd in 2001 uitgeroepen tot Civil Engineering Monument of the Millennium, een jaarlijkse prijs van de American Society of Civil Engineers. In de World Airport Awards van 2006 kwam de luchthaven vierde in de categorie Airport of the Year.

De bouw van de luchthaven was één van de meest prestigieuze en complexe bouwprojecten van de moderne tijd. Het eiland moest zowel aardbevingen als tyfoons kunnen weerstaan. Het project is ook één van de duurste ondernemingen aller tijden; het heeft naar schatting 15 miljard dollar gekost.

In 1987 begon de aanleg van het kunstmatige eiland van 4 kilometer bij 1 kilometer. De dijk om het eiland heen kwam gereed in 1989, een jaar later gevolgd door de brug van 3,75 kilometer naar het vasteland. In 1991 was het eiland ingevuld en kon de bouw van de terminal beginnen. Deze terminal had een speciale constructie nodig omdat het nieuw aangelegde eiland langzaam zonk. De terminal, ontworpen door Renzo Piano en Noriaki Okabe, is 1,7 kilometer lang.

De luchthaven opende op 4 september 1994. Een jaar later vond een grote aardbeving plaats bij Kobe, 20 kilometer verderop. De luchthaven bleef echter onbeschadigd; zelfs de ramen bleven heel. Ook een tyfoon in 1998, met windsnelheden tot 200 kilometer per uur, berokkende geen noemenswaardige schade aan de luchthaven.

Help us provide more detailed information about this project by contributing!

Images

About the author

Floris Boogaard

• Submitted 2063 projects
• Expert at Water
• Netherlands

View all 2063 projects by this author →


Related projects

Below you will find the latest related projects in this category.

Show more related projects →

View all Water projects →